Van 11 november 2019 tot 6 februari 2020 hebben twee van onze kartrekkers, Lian Tan en Leo van den Brand, deel genomen aan Move2Social, een programma voor sociaal ondernemers waarin zij in 8 workshopdagen steeds een ander onderdeel van hun bedrijf onder de loep nemen: van financiën tot marketing, en van HR tot het meten van impact.

Herenboeren Groene Hart was één van de twaalf ondernemingen die geselecteerd was om deel te mogen nemen aan dit programma van Move2Social Groene Hart; de andere deelnemers waren: Urban Sport Facility, Savvy Learning, Kinderpraktijk Villa Hoep, SK WRKS, De Terugwinning, FM’s dienstverlening BV, Lunchroom Boeiend, Pastèl, Oesterzwam kweken op koffiedik, TRNDZ en Toespijs FeelGoodFood.

Move2Social is een programma voor sociaal ondernemers en hun stakeholders, waarbij de sociaal ondernemers in drie maanden tijd een programma krijgen aangeboden en begeleiding bij het opstellen van een businessplan. Daarnaast worden zij geholpen bij het vergroten van hun netwerk en krijgen ze concreet mogelijkheden voor financiering aangereikt waarmee zij mogelijk hun idee naar de markt kunnen brengen.

Tijdens de workshopdagen krijgen de deelnemers van experts op elk onderwerp een presentatie, die ze tijdens de dagen direct kunnen vertalen naar wat ze daar in de praktijk mee kunnen. Gedurende het hele programma worden ze begeleid door een lokale ondernemer. Tijdens het feestelijke slotevent mogen alle deelnemers hun ondernemersvraag pitchen aan een breed publiek en krijgen ze de kans om in contact te komen met financiers en andere mensen die ze verder kunnen helpen.

Move2Social Groene Hart is een samenwerking tussen Gemeente Waddinxveen, Gemeente Zoetermeer, Gemeente Alphen aan den Rijn, Groene Hart werkt, Rabobank Haaglanden, de provincie Zuid-Holland en KplusV als uitvoeringspartner*. 

Van de eerste tot en met de laatste dag was het nieuwe dingen leren en uit je comfortzone stappen.
De eerste dag moesten we gelijk een 1-minuut pitch houden, waar alle partners die dit mogelijk gemaakt hebben bij aanwezig waren. Op de laatste dag, tijdens het slot evenement hebben Leo en ik samen een “levendige” 3-minuten pitch gedaan, waar naast de partners ook genodigden waren.

Allerlei onderwerpen die belangrijk zijn bij het starten of verder brengen van een sociale onderneming werden tijdens de cursus behandeld aan de hand van het Social Business Model Canvas van KplusV. Er werd gekeken naar de waardepropositie en het verdienmodel, maar ook welke geldstromen er zijn, financieringsmogelijkheden, marketing, impact meten en nog veel meer zoals design thinking, juridische en fiscale aspecten en …. Pitchtraining.

Het was heel fijn om dit met andere sociale ondernemers te mogen doen, elkaar te leren kennen en helpen. Leo en ik hebben veel geleerd en gaan aan de slag met ons businessplan. 

— Lian —

 

*) bron move2social.nl/